Här för ett tag sen var jag på en begravning och vid minnestunden fick vi en fantastisk dam och prästen till bords. Den här prästen hade jobbat som chaufför, om han hade kört buss eller om han hade jobbat på Posten tidigare minns jag inte, men han gillade att fjällvandra och hans son rappade.
Han var en helt vanlig svennebanan som jobbade som präst.
Han har som arbete att möta livets ytterligheter, dop och begravning och bröllop däremellan.
Han har som arbete att träffa människor i deras ljusaste glädje och i deras djupaste sorg.
Han har som arbete att möta människor där de är i livet.
Hans arbete måste vara svårt och lätt, invecklat och utvecklat.  
Det var vid det där bordet vid fönstret när solens strålar värmde oss som jag insåg att hade jag varit bara mer religiös så hade jag blivit präst. Men som ni alla förstår så går det ju inte, jag har lite väl mycket tvivel för att kunna utöva det yrket. Det är ju som att försöka sälja en produkt man inte riktigt tror på till hundra procent, då är man ingen duktig säljare. Så jag får väl fundera vidare..
 

2 kommentarer

lillasyster e

22 Apr 2013 19:10

Tror att du skulle kunna passa som något inom det hela, man , kanske inte just passar in som "präst" men något finns det ju som alla kan ta till sig i det hela!

Brorsan

27 Apr 2013 08:06

Hejsan lillsyrran.
Grejjen är jue den att man inte behöver vara troende för att bli präst,men det underlättar.
Det är "klassat" som ett jobb.

ps lycka till med flytten.

Kommentera

Publiceras ej